ACTIE: Rrrrrrrollend het nieuwe jaar in! Tijdelijk hoge korting op onze hardlopers op wielen.

CMR

Bij het vervoeren van goederen zijn vervoersdocumenten verplicht. Welk document moet worden gebruikt, hangt af van de manier van vervoeren, de lading die u vervoert en de bestemming van de lading. Zo zit er verschil tussen documenten voor vervoer binnen de EU en vervoer buiten de EU en kan dat zelfs per land verschillen. In de meeste gevallen is het CMR verdrag van toepassing. De CMR vrachtbrief wordt gebruikt bij internationaal transport over de weg. Wanneer goederen vervoerd worden door of naar een land dat is aangesloten bij het CMR verdrag, dan is een CMR vrachtbrief verplicht. Bij Logistiekdirect koop je makkelijk en snel vrachtdocumenten voor elke situatie. 

Erkend drukker van vrachtbrieven

Lees verder

Alles over CMR:

  • Waarom CMR vrachtbrieven bestellen bij Logistiekdirect?
  • Het CMR verdrag
  • Wat is CMR?
  • Wat wordt er geregeld in het CMR?
  • Aansprakelijkheid bij schade
  • Schadevergoeding
  • Is een vrachtbrief verplicht voor eigen vervoer?
  • Vrachtbrief voor vervoer over korte afstand
  • Vrachtbrief volgens IRU
  • Exportdocumenten

Waarom CMR vrachtbrieven bestellen bij Logistiekdirect?

  • Wij zijn erkend drukker van CMR
  • Wij garanderen de hoogste drukkwaliteit
  • Je kunt gratis een CMR proefpakket bij ons aanvragen
  • Je vult je CMR eenvoudig online in met onze handige CMR editor
  • Je krijgt gegarandeerd de juridisch correcte vrachtdocumenten die je nodig hebt

    Het CMR verdrag

    Het CMR verdrag is een internationaal verdrag tussen Europese landen voor grensoverschrijdend wegvervoer. Er zijn ook een aantal landen buiten Europa bij het verdrag aangesloten. De afkorting CMR staat voor "Convention relative au Contrat de Transport International de Marchandises par Route". De vertaling hiervan is: "Verdrag betreffende de overeenkomst tot internationaal vervoer van goederen over de weg". Het verdrag is een dwingend recht en iedereen die gebruik maakt van het verdrag moet zich dus aan deze regels houden. Alle afspraken die in strijd zijn met het verdrag zijn niet geldig. De landen die aangesloten zijn bij het verdrag, leggen de vervoersovereenkomst vast in de CMR vrachtbrief.

    Een CMR vrachtbrief wordt ingezet bij buitenlands transport. Het verdrag is van toepassing bij het laden en lossen van goederen vanaf of naar een land dat is aangesloten bij het verdrag. Bij een controle moet de vervoerder de CMR vrachtbrief kunnen tonen. Is er geen vrachtbrief aanwezig, dan heeft de vervoerder geen bewijs en riskeert hij een flinke boete. Het verdrag is niet van toepassing bij transport van internationale post, begrafenisvervoer en op verhuizingen. In de vrachtbrief moet alles staan wat in het CMR verdrag is benoemd. Wel mogen landen in de vrachtbrief andere regels opnemen die als toevoeging dienen. Dit zijn punten die de landen zelf nuttig achten. 

    Wat is CMR?

    CMR is een internationale conventie waarin de overeenkomst voor internationaal wegvervoer is vastgelegd. Een CMR vrachtbrief is een bindend contract tussen de verlader en vervoerder. In dit contract is bijvoorbeeld de aansprakelijkheid geregeld.

    Wat wordt er geregeld in de CMR?

    Een vrachtbrief die correct is ingevuld, bevat informatie die belangrijk is voor een tijdige en juiste aflevering van goederen op de eindbestemming. Het belangrijkste wat de CMR regelt, is de aansprakelijkheid van de vervoerder voor schade aan de lading. Degene die de opdracht geeft om een lading te vervoeren (de afzender), vult de vrachtbrief in. Wanneer de informatie onjuist is, dan is de afzender aansprakelijk. In de vervoersovereenkomst worden onder andere de onderstaande zaken geregeld:

    • Omvang van verplichtingen van verlader en vervoerder
    • Beperking van aansprakelijkheden
    • Hoogte van de schadevergoeding
    • Verjaringstermijn
    • Informatieverplichtingen

    Wie moet een CMR opmaken?

    De verlader is verantwoordelijk voor de inhoud van een vrachtbrief en maakt in principe ook de vrachtbrief op. De verlader vermeldt noodzakelijke gegevens op de vrachtbrief en ondertekent deze. Vervolgens worden de vrachtbrief en zending overgedragen aan de vervoerder.

      Aansprakelijkheid bij schade

      De afzender vult de CMR vrachtbrief in. Vervolgens neemt de vervoerder de goederen in ontvangst en tekent de vrachtbrief af. Dit is het bewijs dat de afzender de goederen aan de vervoerder heeft geleverd. Wanneer de goederen op de eindbestemming zijn, tekent de ontvanger voor ontvangst. De goederen moeten geleverd worden in de staat hoe ze staan omschreven in de vrachtbrief. De ontvanger controleert de vracht op het aantal colli en de staat. Als er goederen beschadigd zijn of verloren zijn gegaan, dan moet de ontvanger dit melden op de vrachtbrief.

      In het CMR verdrag zijn alle afspraken omtrent aansprakelijkheid vastgelegd. Kort gezegd en met de uitzonderingen niet meegeteld, zijn er twee regels. De afzender is aansprakelijk voor alle schade die de vervoerder heeft geleden als gevolg van een onnauwkeurig of onvolledig ingevulde CMR vrachtbrief. Daarom is het belangrijk dat de afzender de CMR vrachtbrief altijd nauwkeurig en correct invult. Als de vrachtbrief correct is ingevuld, zijn alle onkosten voor de vervoerder in geval van schade. De vervoerder van de lading is volgens het CMR verdrag verantwoordelijk voor zijn eigen daden en nalatigheden. 

      Er zijn een aantal situaties waarin de vervoerder ontheven wordt van zijn aansprakelijkheid. Eén van die situaties is dat de kwaliteit van de goederen is aangetast doordat er een verpakking ontbreekt of doordat de verpakking slecht is. Wanneer de vervoerder bij ontvangst bijvoorbeeld natte dozen aantreft en hij noteert dit op de vrachtbrief, dan kan er geen schade op hem worden verhaald. Hij heeft bewijs dat dit niet onderweg is ontstaan. Als er goederen beschadigd zijn, is de persoon die de goederen geladen, gestuwd of gelost heeft aansprakelijk. Gebreken aan het voertuig veranderen niets aan de aansprakelijkheid van de vervoerder. Ook als hij het voertuig gehuurd heeft, blijft hij aansprakelijk voor de goederen.

      Schadevergoeding

      De vervoerder is aansprakelijk voor verlies en beschadiging van de goederen en bij vertragingsschade bij de aflevering. De schade die de vervoerder moet betalen, mag niet hoger zijn dan 8,33 (afhankelijk van de koers) keer het aantal kilogram van de ontbrekende goederen. De schadevergoeding mag nooit meer bedragen dan de vrachtprijs. Schade aan goederen moet meteen bij aflevering aan de vervoerder worden aangegeven. Schade hoeft niet meteen zichtbaar te zijn. De ontvanger moet de schade in dit geval binnen zeven dagen na aflevering van de goederen melden.

      Vrachtbrief voor vervoer over korte afstand

      Hoewel een CMR vrachtbrief verplicht is voor nationaal en internationaal transport, is er een uitzondering op deze regel. Als de afgelegde afstand tussen de laadplaats en losplaats de 50 km niet overschrijdt, kan de CMR vrachtbrief vervangen worden door een vrachtbrief voor vervoer over korte afstand

      Vrachtbrief volgens IRU

      De International Road Union (IRU) heeft een standaard vrachtbrief ontwikkeld. Deze vrachtbrief wordt in alle landen geaccepteer die aangesloten zijn bij het CMR verdrag. De vrachtbrief is opgesteld in meerdere talen. Elk land is verantwoordelijk voor het uitgeven van officiële voorgedrukte CMR's. Het model van de CMR vrachtbrief en de layout zijn per land verschillend. Het document is vormvrij, maar moet wel voldoen aan de voorgeschreven minimum informatie.

      Is een vrachtbrief verplicht voor eigen vervoer?

      Voor vervoer tussen adressen van hetzelfde bedrijf binnen België is geen CMR nodig. Er moet een vrachtbrief aanwezig zijn, maar het model ligt niet vast. De gegevens die in de vrachtbrief moeten staan, zijn vrijwel gelijk aan de CMR.

      Export documenten

      Behalve de CMR vrachtbrieven bestaan er nog andere documenten, specifiek voor het vervoer van speciale (gevaarlijke) goederen, voor bepaalde vervoersmidden en voor import of export naar specifieke landen. Zo zijn er voor het transport van gevaarlijke stoffen over water andere documenten nodig dan voor het transport per vliegtuig. Ook voor bepaalde landen, bijvoorbeeld Turkije, is een apart certificaat nodig. Het is dus belangrijk om te weten wat je wil vervoeren, op welke manier je iets wil vervoeren en waar de zending naartoe gaat.

      Lees minder
      1. Top 10 (CMR)
        Top 10 (CMR)
        Browse Category
      2. CMR vrachtbrief
        CMR vrachtbrief
        Browse Category
      3. Internationale CMR
        Internationale CMR
        Browse Category
      4. Exportdocumenten
        Exportdocumenten
        Browse Category
      5. Ritregistratie
        Ritregistratie
        Browse Category
      6. CMR Software
        CMR Software
        Browse Category
      7. Paklijstenveloppen
        Paklijstenveloppen
        Browse Category
      perfectteken

      Dé totaalleverancier voor de logistiek!

      • Altijd een goede kwaliteit voor een scherpe prijs
      • Gratis levering* vanaf € 200,- excl. btw
      • 30 dagen retourgarantie

      10% korting op je volgende bestelling?

      Als je je inschrijft voor onze nieuwsbrief, ontvang je een unieke kortingscode voor 10% korting op je volgende bestelling, m.u.v. de categorie "pallets" en kortingsartikelen. Je ontvangt deze kortingscode via mail binnen 3 dagen na inschrijving.