CMR

Bij het vervoeren van goederen zijn vervoersdocumenten verplicht. Welk document moet worden gebruikt, hangt af van de manier van vervoeren, wat voor lading u vervoert of waar een lading naartoe gaat. Zo zit er verschil tussen documenten voor vervoer binnen de EU en vervoer buiten de EU en kan het zelfs per land verschillen. In de meeste gevallen is het CMR verdrag van toepassing. De CMR vrachtbrief wordt gebruikt bij internationaal transport over de weg. Wanneer goederen vervoert worden door of naar een land dat is aangesloten bij het CMR verdrag, dan is een CMR vrachtbrief verplicht. Bij Logistiekdirect.be koopt u makkelijk en snel vrachtdocumenten voor elke situatie. 

Erkend drukker van vrachtbrieven

Lees verder

Alles over CMR:

  • Waarom CMR vrachtbrieven bestellen bij Logistiekdirect?
  • Het CMR verdrag
  • Wat is CMR?
  • Wat wordt er geregeld in het CMR?
  • Aansprakelijkheid bij schade
  • Schadevergoeding
  • Is een vrachtbrief verplicht voor eigen vervoer?
  • Vrachtbrief voor vervoer over korte afstand
  • Vrachtbrief volgens IRU
  • Export documenten

Waarom CMR vrachtbrieven bestellen bij Logistiekdirect.be?

  • Wij zijn erkend drukker van CMR
  • Wij garanderen de hoogste drukkwaliteit
  • Vraag gratis een CMR proefpakket bij ons aan
  • Vul eenvoudig online uw CMR in met onze handige CMR editor
  • U bent altijd zeker van juridisch juiste vrachtdocumenten

    Het CMR verdrag

    Het CMR verdrag is een internationaal verdrag tussen Europese landen voor grensoverschrijdend wegvervoer. Ook een aantal landen buiten Europa zijn bij het verdrag aangesloten. De afkorting van CMR staat voor "Convention relative au Contrat de Transport International de Marchandises par Route". De vertaling hiervan is: "Verdrag betreffende de overeenkomst tot internationaal vervoer van goederen over de weg". Het verdrag is een dwingend recht en iedereen die gebruik maakt van het vedrag moet zich dus aan deze regels houden. Alle afspraken die in strijd zijn met het verdrag zijn niet geldig. Landen die aangesloten zijn bij het verdrag leggen de vervoersovereenkomst vastgelegd in de CMR vrachtbrief. Een CMR vrachtbrief wordt ingezet bij buitenlands transport. Het verdrag is van toepassing bij het laden en lossen van goederen vanaf of naar een land dat is aangesloten bij het verdrag. Bij een controle moet de vervoerder de CMR vrachtbrief kunnen tonen. Is er geen vrachtbrief aanwezig, dan heeft de vervoerder geen bewijs en kan hij een flinke boete riskeren. Het verdrag is niet van toepassing bij transport van internationale post, het vervoer van lijken of op verhuizingen. In de vrachtbrief moet alles staan wat in het CMR verdrag is benoemd. Wel mogen landen in de vrachtbrief andere regels opnemen die als toevoeging dienen. Dit zijn punten die de landen zelf nuttig achten. 

    Wat is CMR?

    CMR is een internationale conventie waarin de overeenkomst voor internationaal wegvervoer is vastgelegd. Een CMR vrachtbrief is een bindend contract tussen de verlader en vervoerder. In dit contract is bijvoorbeeld de aansprakelijkheid geregeld.

    Wat wordt er geregeld in het CMR?

    Een vrachtbrief die correct is ingevuld bevat informatie die belangrijk is voor een tijdige en juiste aflevering van goederen op de eindbestemming. Het belangrijkste wat het CMR regelt is de aansprakelijkheid van de vervoerder voor schade aan de lading. Degene die de opdracht geeft om een lading te vervoeren (de afzender), vult de vrachtbrief in. Wanneer de informatie onjuist is, dan is de afzender aansprakelijk. In de vervoersovereenkomst worden onder andere de onderstaande zaken geregeld:

    • omvang van verplichtingen van verlader en vervoerder
    • beperking van aansprakelijkheden
    • hoogte van de schadevergoeding
    • verjaringstermijn
    • informatieverplichtingen

    Wie moet een CMR opmaken?

    De verlader is verantwoordelijk voor de inhoud van een vrachtbrief en maakt in principe ook de vrachtbrief op. De verlader vermeldt noodzakelijke gegevens op de vrachtbrief en ondertekent deze. Vervolgens worden de vrachtbrief en zending overgedragen aan de vervoerder.

      Aansprakelijkheid bij schade

      De afzender vult de CMR vrachtbrief in. Vervolgens neemt de vervoerder de goederen in ontvangst en tekent de vrachtbrief af. Dit is het bewijs dat de afzender de goederen aan de vervoerder heeft geleverd. Wanneer de goederen op de eindbestemming zijn, tekent de ontvanger voor ontvangst. De goederen moeten geleverd worden in de staat hoe ze staan omschreven in de vrachtbrief. De ontvanger controleert de vracht op het aantal colli en de staat. Zijn de goederen beschadigd of verloren gegaan, dan moet de ontvanger dit melden op de vrachtbrief.

      In het CMR verdrag zijn alle afspraken omtrent aansprakelijkheid vastgesteld. Kort gezegd en met de uitzonderingen niet meegeteld, zijn er twee regels. De afzender is aansprakelijk voor alle schade die door de vervoerder zijn geleden als gevolg van het onnauwkeurig of onvolledigheid invullen van de CMR vrachtbrief. Daarom is het belangrijk voor de afzender om een CMR vrachtbrief nauwkeurig en correct in te vullen. Bij het juist invullen van de vrachtbrief zijn bij schade alle onkosten voor de vervoerder. De vervoerder van de lading is volgens het CMR verdrag verantwoordelijk voor zijn eigen daden en nalatigheden. 

      Er zijn een aantal situaties waarin de vervoerder ontheven wordt van zijn aansprakelijkheid. Eén van die situaties is bij het ontbreken van een verpakking of bij een slechte verpakking waarbij de kwaliteit van de goederen minder wordt. Wanneer de vervoerder bij ontvangst bijvoorbeeld natte dozen aantreft en hij noteert dit op de vrachtbrief, dan kan er geen schade op hem worden verhaald. Hij heeft bewijs dat dit niet onderweg is ontstaan. Degene die de goederen geladen, gestuwd of gelost is aansprakelijk als de goederen schade hebben oplopen. De vervoerder kan niet aan zijn aansprakelijkheid onttrokken worden wanneer hij beroep doet op de gebreken van het voertuig. Dit geldt ook niet als hij het voertuig gehuurd heeft. 

      Schadevergoeding

      De vervoerder is aansprakelijk voor verlies en beschadiging van de goederen en bij vertragingsschade bij de aflevering. De schade die moet worden betaald door de vervoerder mag niet hoger zijn dan 8,33 (afhankelijk van de koers) keer het aantal kilogram van de ontbrekende goederen. De schadevergoeding mag nooit meer bedragen dan de vrachtprijs. Schade aan goederen moet meteen bij aflevering aan de vervoerder worden aangegeven. Een schade hoeft niet meteen zichtbaar te zijn. De ontvanger moet in dit geval binnen zeven dagen na aflevering van de goederen, de schade melden. 

      Vrachtbrief voor vervoer over korte afstand

      Hoewel een CMR vrachtbrief verplicht is voor nationaal en internationaal transport is er een uitzondering op deze regel. Als de afgelegde afstand tussen de laadplaats en losplaats de 50 km niet overschrijdt kan er naast een CMR vrachtbrief ook een vrachtbrief voor vervoer over korte afstand worden gebruikt. 

      Vrachtbrief volgens IRU

      De International Road Union (IRU) heeft een standaard vrachtbrief ontwikkeld. Deze vrachtbrief wordt in alle landen, die aangesloten zijn bij het CMR verdrag, geaccepteerd. De vrachtbrief is opgesteld in meerdere talen, zodat het geaccepteerd wordt in alle aangesloten landen. Elk land is verantwoordelijk voor het uitgeven van officiële voorbedrukte CMR's. Het model van de CMR vrachtbrief en de layout zijn per land verschillend. Het document is vormvrij, maar moet wel voldoen aan de voorgeschreven minimum informatie.

      Is een vrachtbrief verplicht voor eigen vervoer?

      Voor vervoer tussen adressen van hetzelfde bedrijf binnen België is geen CMR nodig. Er dient een vrachtbrief aanwezig te zijn maar het model is niet voorgeschreven. Gegevens die moeten worden opgenomen in de vrachtbrief zijn vrijwel gelijk aan de CMR.

      Export documenten

      Er zijn buiten de CMR vrachtbrieven ook andere documenten voor het vervoeren van speciale (gevaarlijke) goederen, voor bepaalde vervoersmidden en voor import of export naar specifieke landen. Voor transport van gevaarlijke stoffen over water worden er bijvoorbeeld weer andere documenten gebruikt dan bij vliegtransport. Ook voor bepaalde landen, bijvoorbeeld Turkije, is een apart certificaat nodig. Het is dus belangrijk om te weten wat u wilt vervoeren, op welke manier u iets gaat vervoeren en waar de zending naartoe gaat.

      Lees minder
      1. Top 10 (CMR)
        Top 10 (CMR)
        Browse Category
      2. CMR vrachtbrief
        CMR vrachtbrief
        Browse Category
      3. Internationale CMR
        Internationale CMR
        Browse Category
      4. Export documenten
        Export documenten
        Browse Category
      5. Ritregistratie
        Ritregistratie
        Browse Category
      6. CMR Software
        CMR Software
        Browse Category
      7. Paklijstenveloppen
        Paklijstenveloppen
        Browse Category

      Dé totaalleverancier voor de logistiek!

      • Altijd een goede kwaliteit voor een scherpe prijs
      • Gratis levering* vanaf € 200,- excl. btw
      • 30 dagen retourgarantie

      Ontvang 10% korting!

      We willen je graag persoonlijke kortingsacties en relevante updates uit de logistiek aanbieden. Als je je aanmeldt voor onze nieuwsbrief, ontvang je 10% korting op je volgende bestelling.