Tachograaf

Een tachograaf is een meetinstrument dat wordt gebruikt om rij- en rusttijden, afstanden en snelheden in vrachtwagens, bussen en binnenvaartschepen te registreren. Hierdoor kunnen deze tijden gecontroleerd worden. Zowel de bestuurder, als het bedrijf dienen de gegevens te bewaren. Er zijn twee soorten tachografen. De analoge tachograaf  en de digitale tachograaf.

Lees verder

Analoge tachograaf

Bij een analoge tachograaf wordt gebruik gemaakt van tachograafschijven met verschillend meetbereik. Een tachograafschijf is een registratieblad en is persoonsgebonden. Er zit verschil in deze tachograafschijven en niet elke schijf past in elke analoge tachograaf. De snelheden van voertuigen verschillen. Een bestelauto mag bijvoorbeeld harder rijden dan een vrachtwagen. De snelheidsregistratie wordt voor een bestelauto daarom met een aangepaste schijf geregistreerd. Deze schijf bevat hogere snelheden. Bij een vrachtwagen is deze snelheid lager, dus zal de tachograafschijf voor een lagere snelheid moeten zijn.

De analoge tachograaf bevat een typenummer. De tachograafschrijf die gebruikt wordt, moet overeen komen met dit nummer. Aan de achterzijde van de schijf staat vermeld in welk type tachograaf deze kan worden gebruikt. Het toelatingsnummer (E-nummer) van de schijf moet overeenkomen met de gegevens van de tachograaf.

Gebruik van tachograafschijven in een analoge tachograaf

Bij het onjuist gebruiken van een analoge tachograaf kunt u hoge boetes verwachten. Het is daarom belangrijk om u goed aan de voorschriften te houden. Zorg dat er altijd voldoende tachograafschijven worden meegegeven aan de bestuurder. Werkt de tachograaf niet of gebrekkig, dan moet het zo snel mogelijk hersteld worden bij een erkend bedrijf. Bij een controle moet een bestuurder van 28 dagen voor de controle dag de gegevens over zijn/haar rij- en rusttijden kunnen tonen. Hiermee wordt gecontroleerd of de bestuurder genoeg rusttijd heeft gehad. Het is verstandig om per chauffeur voor minimaal één jaar aan tachograafschijven te bewaren op het kantoor, om altijd voorbereid te zijn op controles. Wetgevingen over bewaartermijnen kunnen verschillen. Tachograafschijven worden namelijk ook gebruikt om de gewerkte uren vast te stellen en een belastinginspecteur moet dit kunnen controleren.

Een analoge tachograaf moet één keer in de twee jaar geijkt worden. Dit moet gebeuren door een RDW-erkende garage en wordt bij de Apk-keuring meegenomen.

Invullen van tachograafschijven

De chauffeur controleert voor zijn dienst of de tachograafschijven niet beschadigd zijn en of ze het juiste typenummer hebben. Dagelijks moet er een nieuwe schijf worden geplaatst. De schijf mag niet langer dan 24 uur gebruikt worden. Op de schijf zet de chauffeur vooraf zijn naam, plaats van vertrek, datum, kenteken en kilometerstand. Aan het einde van de rit haalt de chauffeur de schijf eruit en vermeldt zijn eindbestemming, datum, kilometerstand en aantal gereden kilometers. Bij wisseling van voertuig is het belangrijk aan de achterkant van de schijf het tijdstip van wisseling, kilometerstand nieuwe voertuig, kenteken nieuwe voertuig, eindstand kilometerstand van oude voertuig en het aantal gereden kilometer tot dan toe op te schrijven.

Indien er twee personen in één voertuig zitten, dan moeten beide chauffeurs een tachograafschijf invullen. De bestuurder plaatst de schijf op de gebruikelijke plaats en de bijrijder achter de doorzichtige scheidingsplaat. Bij wisseling van de chauffeurs, moeten de schijven ook gewisseld worden. 

Digitale tachograaf

De digitale tachograaf  is sinds 2006 verplicht en registreert data in het interne geheugen en op de bestuurderspas. Dit gebeurt elektrisch. Het interne geheugen kan worden uitgelezen met behulp van diverse uitleesapparatuur. Naast deze digitale data, kunnen gegevens uit de digitale tachograaf ook worden geprint op rollen. Hiermee kan de chauffeur zijn rij- en rusttijden ook analoog bij zich dragen. De digitale tachograaf is een elektronisch kastje met een leesvenster, twee openingen voor een tachograafkaart, een printer en een sensor die is aangesloten op de versnellingsbak.

Gebruik van een digitale tachograaf

Ook bij het onjuist gebruiken van een digitale tachograaf kunt u hoge boetes krijgen. De tachograaf moet goed functioneren. Is dit niet het geval, dan dient de tachograaf, zodra het kan, te worden hersteld. De chauffeur moet voldoende printpapier in het voertuig hebben liggen om gegevens te kunnen printen. De gegevens van de bestuurderskaart moeten na 28 dagen worden gedownload en bewaard worden op het bedrijf. Na deze 28 dagen worden de gegevens namelijk overschreven. Het downloaden gebeurt met speciale uitleesapparatuur. Het is verstandig om het uitlezen eerder te doen omdat bij veel stops de opslagcapaciteit eerder bereikt wordt. De digitale tachograaf slaat alle gegevens over een periode van 365 dagen op. Ook registreert de tachograaf welke bestuurderskaarten zijn gebruikt en of er foutieve handelingen of pogingen tot fraude zijn gedaan. Elke 90 dagen moet de gegevens uit de digitale tachograaf worden gedownload en bewaard worden.

Uitlezen van digitale tachograaf

Om data uit een digitale tachograaf te halen, of van de bestuurderspas, leveren wij verschillende uitleesapparatuur. Deze uitleesunits van Tacho2Safe en VDO zijn de meest gebruikte uitleesapparatuur in de markt. Voor de digitale verwerking van rij-, rust- en controletijden bieden wij bijpassende software.

Let op: Wanneer de klok verzet wordt, moet natuurlijk ook de tachograaf weer op de goede tijd worden gezet. Aangezien dit maar twee keer in het jaar moet gebeuren, kan de kennis hierover wel eens verwateren. We hebben een handige instructievideo klaarstaan om zowel de zomertijd, als de wintertijd weer goed te kunnen instellen.

Rusttijden van chauffeurs

In totaal moeten chauffeurs 11 uur rusten. Na elke 4,5 uur rijden, moeten chauffeurs pauzeren. De pauze moet 3 kwartier duren. Dit mag worden vervangen door een onderbreking van een kwartier, gevolgd door een pauze van een half uur.

Tachograafrollen en tachograafschijven

U vindt bij Logistiekdirect.be alle verbruiksartikelen rondom de tachograaf. Wij leveren tachograafschijven voor de analoge tachograaf. Deze tachograafschijven zijn er in verschillende meetbereik, afhankelijk van het type tachograaf dat in het voertuig aanwezig is. Naast tachograafschijven leveren wij ook de tachograafrollen om data uit een digitale tachograaf te kunnen printen.

Het is belangrijk om de tachograafschijven en –rollen goed op te bergen en te bewaren. Kijk daarom ook bij onze opbergmaterialen voor tachograafschijven of de IDHA software voor het opslaan en verwerken van digitale rij- en rusttijden.

Lees minder

Dé totaalleverancier voor de logistiek!

  • Altijd een goede kwaliteit voor een scherpe prijs
  • Gratis levering* vanaf € 200,- excl. btw
  • 30 dagen retourgarantie

Ontvang 10% korting!

We willen je graag persoonlijke kortingsacties en relevante updates uit de logistiek aanbieden. Als je je aanmeldt voor onze nieuwsbrief, ontvang je 10% korting op je volgende bestelling.